Супровід великих інвесторів і техніко-економічного обґрунтування
Вступ
1. Вимоги до техніко-економічного обґрунтування
2. Установа на здійснення супроводу інвестора
3. Розрахунок обсягу державної підтримки
У серпні 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв усі необхідні підзаконні акти для практичної реалізації Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні» (далі – Закон).
Були затверджені, в тому числі, і вимоги до техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) інвестиційного проекту, визначена установа на здійснення супроводу інвестора та затверджена методологія розрахунку обсягу державної підтримки для реалізації інвестиційного проекту.
1. Вимоги до техніко-економічного обґрунтування
Техніко-економічне обґрунтування інвестиційного проекту із значними інвестиціями подається заявником до Мінекономіки українською мовою в одному примірнику у паперовій формі, а також в електронній формі у форматі PDF або в електронній формі з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (у разі технічної можливості). Заявник несе відповідальність за достовірність поданої інформації.
Заявник має право визначити інформацію, що міститься в ТЕО, конфіденційною, надаючи згоду на поширення такої інформації в рамках проведення оцінки проекту.
ТЕО повинно містити таку інформацію про проект:
- резюме техніко-економічного обґрунтування;
- оцінка технічної здійсненності проекту та опис технічних рішень;
- обсяг значних інвестицій та оціночна вартість утримання (експлуатації) об’єкта інвестування;
- результати юридичного аналізу проекту;
- аналіз соціальних, економічних показників проекту та оцінка соціального ефекту від реалізації проекту за результатами проведення аналізу витрат та вигод;
- опис ринкового середовища;
- результати аналізу комерційної привабливості проекту;
- результати аналізу фіскального впливу (бюджетної ефективності) проекту;
- загальна характеристика державної підтримки, опис форм та загального обсягу державної підтримки, що пропонуються до надання для реалізації проекту;
- результати аналізу екологічних аспектів проекту;
- перелік виявлених ризиків проекту, їх оцінка, а також визначення форми управління ризиками;
- строк та етапи реалізації проекту, результати попередньої оцінки організації та управління виконанням робіт;
- аналіз фінансових показників та фінансовий аналіз проекту за результатами аналізу фінансової моделі проекту.
Під час підготовки фінансової моделі проекту беруться до уваги:
1) здійснення моделювання грошових потоків на основі, зокрема, припущень щодо:
-
- макроекономічних показників та ключових параметрів для довгострокового прогнозування;
- строків будівництва;
- попереднього строку реалізації проекту;
- очікуваної дати початку діяльності за проектом та отримання доходів;
- строків операційної діяльності (операційних доходів та витрат, витрат на утримання);
- вимог податкового законодавства України та законодавства у сфері бухгалтерського обліку, включаючи строки амортизації активів та всі податки, які, як очікується, застосовуватимуться;
2) технічні дані проекту;
3) дані про капітальні та операційні витрати;
4) дані про доходи із зазначенням способу встановлення тарифу/ціни на продукцію (товари, роботи, послуги);
5) дані про фінансування (залучений або власний капітал).
2. Установа на здійснення супроводу інвестора
Уповноваженою установою на здійснення супроводу заявника та інвестора із значними інвестиціями у підготовці та реалізації інвестиційного проекту в Україні, сприяння виконанню спеціального інвестиційного договору, а також на виконання інших функцій, передбачених Законом, визначено державну установу «Офіс із залучення та підтримки інвестицій» (далі – Установа).
Кабінет Міністрів України затвердив «Порядок взаємодії уповноваженої установи із заявниками, інвесторами із значними інвестиціями, органами державної влади, органами місцевого самоврядування з питань, пов’язаних із супроводом підготовки та реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями» (далі – Порядок). Цей Порядок визначає механізм взаємодії, яка відбувається на засадах законності, недискримінації, відкритості, прозорості та на безоплатній основі.
Установа та заявники, інвестори із значними інвестиціями можуть:
- підписати меморандум про співпрацю щодо надання організаційної та інформаційно-консультативної допомоги з питань підготовки, реалізації проектів;
- укласти договір про нерозголошення конфіденційної інформації з питань підготовки, реалізації проекту.
Міністерство закордонних справ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації:
1) повідомляють Установі інформацію про потенційних заявників;
2) надають допомогу в проведенні заходів щодо залучення потенційних заявників для реалізації проектів;
3) подають інформацію, необхідну Установі для виконання функцій, пов’язаних із супроводом підготовки проектів.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації також подають інформацію про земельні ділянки державної власності, що можуть бути передані у власність або надані у користування (оренду) для реалізації проектів.
Органи місцевого самоврядування подають Установі інформацію про:
1) потенційних заявників, які заінтересовані в реалізації інвестиційних проектів в Україні;
2) земельні ділянки комунальної власності, що можуть бути передані у власність або надані у користування (оренду) для реалізації проектів;
3) можливість встановлення ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки у зменшеному розмірі та можливість звільнення від сплати земельного податку;
4) можливість передачі в користування (оренду) земельних ділянок комунальної власності, визначених спеціальним інвестиційним договором для реалізації проекту;
5) отримання інформації, яка є необхідною для розроблення ТЕО проекту;
6) можливість забезпечення за рахунок коштів відповідних бюджетів місцевого самоврядування будівництва об’єктів суміжної інфраструктури, необхідних для реалізації проекту.
Установа також:
1) подає до Мінекономіки України звіти про стан супроводу проектів в установлені строки;
2) розробляє пропозиції, рекомендації, плани дій, спрямовані на удосконалення процесу підготовки проектів;
3) надає відповіді на запити щодо одержання додаткової інформації та/або документів, необхідних для проведення оцінки проекту.
У рамках взаємодії Установи із заявниками та інвесторами Установа:
1) інформує потенційних заявників про можливості підготовки та реалізації інвестиційних проектів;
2) надає потенційним заявникам, інвесторам організаційну та інформаційно-консультативну допомогу з питань підготовки проектів, зокрема, щодо підготовки та подання заявки та інших документів, на безоплатній основі;
3) надає консультативну допомогу щодо:
-
- попередньої перевірки потенційної відповідності проекту вимогам Закону;
- пошуку потенційних об’єктів інвестування, земельних ділянок державної чи комунальної власності, що можуть бути використані для реалізації проектів;
- можливості надання в користування (оренду) відповідних земельних ділянок державної чи комунальної власності, визначених спеціальним інвестиційним договором для реалізації проекту;
- можливості забезпечення за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законом, будівництва об’єктів суміжної інфраструктури, необхідних для реалізації проекту;
4) забезпечує організацію та проведення зустрічей за участю, зокрема, посадових осіб органів державної влади, місцевого самоврядування, заявників, інвесторів із значними інвестиціями, представників міжнародних організацій, іноземних держав;
5) за зверненням заявника надає організаційну та інформаційно-консультативну допомогу заявнику в процесі доопрацювання проекту спеціального інвестиційного договору з урахуванням зауважень уповноваженого органу.
3. Розрахунок обсягу державної підтримки
Обсяг державної підтримки, яка надається на період більше ніж 1 рік, за кожною формою надання державної підтримки, визначеною в Законі, розраховується з урахуванням ставки дисконтування за визначеною формулою.
Ставка дисконтування обсягу державної підтримки визначається з урахуванням вартості державних запозичень на рівні поточної дохідності довгострокових облігацій зовнішніх державних позик з найдовшим строком до погашення у відповідній валюті на дату визначення ставки дисконтування (дата підготовки техніко-економічного обґрунтування проекту), а у разі відсутності таких цінних паперів у відповідній валюті – на рівні дохідності облігацій внутрішніх державних запозичень з найдовшим строком до погашення на дату визначення ставки дисконтування у відповідній валюті.
У разі відсутності цінних паперів зовнішніх державних позик та внутрішніх державних запозичень у відповідній валюті розрахунки державної підтримки переводяться в гривневий еквівалент з використанням офіційного курсу гривні до відповідної валюти станом на дату проведення розрахунків та використовується ставка дисконтування, визначена для гривні.
Під час розрахунку загального обсягу державної підтримки враховується, зокрема, те, що плановий обсяг значних інвестицій за інвестиційним проектом включає всі кошти (власні та/або запозичені), що будуть вкладені в об’єкт інвестування у процесі реалізації проекту протягом строку дії спеціального інвестиційного договору, та не включає реінвестиції, що здійснюватимуться за рахунок доходів, отриманих від операційної діяльності у процесі реалізації проекту.