Рекомендаційні роз’яснення АМКУ щодо визначення штрафів
15 вересня 2015 року Антимонопольний комітет України оприлюднив першу офіційну версію Рекомендаційних роз’яснень щодо порядку розрахунку штрафів за порушення конкуренційного законодавства. Положення Рекомендаційних роз’яснень згодом увійдуть до основи суттєвих законодавчих змін, спрямованих на чітке врегулювання порядку визначення розмірів таких штрафів.
Таким чином, АМКУ заклав фундамент на шляху реформування своєї діяльності, пов’язаної з прийняттям рішень про притягнення до відповідальності за вчинення порушень конкуренційного законодавства, що позначиться, зокрема, на тому, що:
- рішення органів АМКУ стануть більш прогнозованими для бізнесу;
- істотно зменшиться можливість зловживань при прийнятті таких рішень;
- створюється яскравий приклад того, як можна впорядкувати свою діяльність на шляху реформування законодавства України відповідно до стандартів Європейського Співтовариства, для інших органів влади, наділених дисциплінарними повноваженнями.
Рекомендації визначають базові принципи прийняття рішень органами АМКУ, а саме принципи пропорційності, розумності та відсутності дискримінації стосовно суб’єктів господарювання. При цьому таке визначення хоч і має досить широке тлумачення, однак зобов’язує органи АМКУ не застосовувати формалістичний підхід при прийнятті своїх рішень, як це, на жаль, досить часто траплялося раніше.
Проводиться поділ усіх правопорушень на окремі групи за ступенем тяжкості їх наслідків для суспільства із встановленням для цих груп конкретних меж при визначенні розміру відповідальності. Із урахуванням того, що кожна група одержала свої «відсоткові межі», стає чітко зрозумілим граничний підхід при розрахунку розміру штрафу. Для особливо тяжких порушень, таких як зловживання монопольним становищем, базовий розмір штрафу встановлено у розмірі 45% від виручки, пов’язаної з порушенням.
Визначено перелік пом’якшувальних та обтяжувальних обставин, які, відповідно, будуть зменшувати або збільшувати розмір відповідальності при прийнятті рішення органами АМКУ. Зазначені «новели», хоча й не є новиною для права в цілому, вперше на офіційному рівні дозволяють суб’єктам господарювання посилатися на конкретні обставини справи та стимулюватимуть їх співпрацювати з органами АМКУ.
Нашій юридичній компанії особливо приємно відзначити, що напрацювання наших юристів безпосередньо закладено у концепцію розробки цього документу, який допоможе бізнесу в його взаємодії з конкурентним відомством України, а також дасть чіткий сигнал західним інвесторам стосовно поступового реформування підходів роботи українських органів влади за кращими зразками європейських державних установ.