Публічні закупівлі в Україні: можливості для іноземного бізнесу
Вступ
1. Особливості публічних закупівель у період війни
2. Участь іноземних компаній у публічних закупівлях
3. Визначення відповідності компанії та її продуктів умовам закупівель
4. Подання тендерних пропозицій
5. Вирішення спірних ситуацій
6. Публічні закупівлі без проведення торгів
Збройна агресія російської федерації проти України стала наймаcштабнішим конфліктом на території Європи з часів Другої Світової війни. Але безпрецедентна підтримка міжнародної спільноти, дозволяє Україні не лише ефективно протистояти агресору, але й запускати процеси відбудови. За майже 9 місяців війни система надання та використання міжнародної фінансової підтримки в Україні стала справді налагодженою, створивши таким чином економічні можливості для європейського бізнесу.
Фінансові вливання країн-партнерів та переорієнтація витрат українського бюджету зробили публічні закупівлі в Україні найбільш фінансово забезпеченим і стабільним ринком для товарів і послуг.
Публічні закупівлі в Україні дозволяють забезпечити справедливе та прозоре використання коштів, наданих Україні міжнародними донорами. Українське законодавство надає можливість іноземним компаніям, брати участь у публічних закупівлях в Україні.
1. Особливості публічних закупівель в період війни
Правила, що їх Кабінет Міністрів України встановив на період війни, дають можливість проведення ефективних, економних і швидких процедур публічних закупівель.
Згідно з цими правилами, в Україні є 3 основних способи проведення публічних закупівель:
- без використання електронної системи закупівель ProZorro – шляхом укладання так званих прямих договорів між замовником (розпорядником, одержувачем бюджетних коштів) і постачальником;
- шляхом укладання рамкових угод;
- шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу.
Найпоширенішим способом проведення публічних закупівель є процедура відкритих торгів з використанням електронної системи закупівель ProZorro.
2. Участь іноземних компаній у публічних закупівлях
Іноземні компанії можуть брати учать у торгах із забезпеченням відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Треба мати на увазі, що в публічних закупівлях в Україні не можуть брати участь фізичні особи – резиденти російської федерації та Республіки Білорусь, а також компанії, які є резидентами або мають кінцевих бенефіціарів у цих країнах. Також не можуть бути допущені до публічних закупівель товари, роботи та послуги, які мають походження з російської федерації або Республіки Білорусь.
Для успішної участі в публічних закупівлях в Україні, іноземним компаніям треба враховувати кілька базових аспектів:
- визначення відповідності компанії та її продуктів умовам закупівель;
- подання тендерних пропозицій;
- вирішення спірних ситуацій.
3. Визначення відповідності компанії та її продуктів умовам закупівель
Відкриті торги проводяться для закупівлі:
- товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 000 гривень;
- послуг із поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 000 гривень;
- робіт, вартість яких становить або перевищує 1 500 000 гривень.
Оцінюючи нові можливості, пов’язані з участю в державних закупівлях в Україні, іноземним компаніям потрібно врахувати, що у відповідності до нових правил, оголошення про закупівлю публікуються тільки українською мовою. Відповідно, коректний пошук можливостей (оголошень тощо) необхідно здійснювати з урахуванням належного перекладу.
Для визначення потенційної можливості та доцільності участі в конкретній процедурі публічних закупівель, необхідно вивчити тендерну документацію. В тендерній документації встановлюються кваліфікаційні вимоги до учасників, технічні, якісні та кількісні характеристики товарів (робіт, послуг), що закуповуються, а також інші умови проведення процедури закупівлі (окремі спеціальні вимоги, дотримання яких є необхідним для успішної подачі тендерної пропозиції та перемоги на торгах).
Аналіз тендерної документації – чи не найважливіший крок для участі в процедурі публічних закупівель. На цьому етапі визначається потенційна можливість участі у конкретній закупівлі, прискіпливо аналізуються встановлені в тендерній документації вимоги. Наприклад, якщо компанія займається виключно реалізацією медично-діагностичного рентгенівського обладнання (medical x-ray diagnostic equipment), то навряд чи доцільним є її участь у закупівлі рентгенівського обладнання неруйнівного контрою у промисловості (industrial machines for x-ray non-destructing testing). Можливий також випадок, коли тендерною документацією або законодавством встановлені вимоги щодо локалізації продукту (деякі товари, які закуповуються на тендерах в Україні, повинні містити не менше 10% місцевих складових).
В той же час досить поширеним є випадки, коли в тендерній документації встановлюють зайві, надлишкові чи необґрунтовані вимоги. Такі вимоги можуть бути визнані дискримінаційними та такими, що фактично заважають прийняти участь у відповідній закупівлі (наприклад, встановлення технічних вимог специфічного характеру, притаманного виключно одному виробнику, при відсутності об’єктивної необхідності для цього). До подібних випадків також може бути віднесене встановлення розмитих чи незрозумілих вимог та умов, якими потенційно можна зловживати та маніпулювати при розгляді та оцінці тендерної пропозиції.
Для уникнення зайвих витрат, а також щоб не втратити обґрунтовану можливість ефективно взяти участь у тендері, необхідно:
- проаналізувати тендерну документацію на предмет відповідності вимогам українського законодавства та інтересам потенційного учасника;
- визначити процедуру подання тендерної пропозиції, вимоги до тендерної пропозиції;
- детально визначити та уточнити умови поставок (виконання робіт, надання послуг) та вимог до продукту (локалізація, характеристики), та співвіднести їх із можливостями, статусом й інтересами компанії-заявника;
- скласти відповідні запити до замовника щодо роз’яснення окремих умов тендерної документації;
- скласти та належним чином предʼявити вимоги щодо усунення дискримінаційних вимог і умов, а також вимог, які порушують права й інтереси потенційного учасника в процесі проходження об’єктивного й конкурентного відбору;
- скласти та належним чином подати до Антимонопольного комітету України скарги на такі умови тендерної документації.
4. Подання тендерних пропозицій
Процедура подання тендерної пропозиції повинна враховувати як вимоги законодавства України про публічні закупівлі, так і особливі вимоги конкретної тендерної документації.
Треба враховувати, що строки проведення відкритих торгів та строки їх оскарження за новими правилами короткі. Наприклад, строк подання тендерної пропозиції може складати лише 7 днів із оголошення про проведення відкритих торгів, а договір про закупівлю укладається не пізніше ніж через 15 днів із дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю. Відповідно, скорочені й строки оскарження:
- умов тендерної документації – не пізніше ніж за 3 дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
- прийнятих рішень після оцінки тендерних пропозицій – протягом 5 днів.
Процедура подання та оцінки тендерних пропозицій учасників також спростилася та стала гнучкішою:
- у визначених випадках ціна тендерної пропозиції може перевищувати очікувану вартість;
- торги не скасовуються, якщо пропозицію подав лише один учасник;
- є можливість під час розгляду тендерної пропозиції учасника виправити невідповідності в інформації або документах, поданих учасником, навіть у частині виконання вимог технічної специфікації.
Такий темп і гнучкість процедур публічних закупівель вимагає від заявників ретельної підготовки тендерної пропозиції (часу на її коригування стало менше). Крім того, потрібно дуже динамічно реагувати на зміну обставин в процесі публічних закупівель та встигати подавати необхідні документи та інформацію.
Для цього необхідно:
- перевіряти тендерні пропозиції щодо відповідності вимогам тендерної документації (наприклад, наявність усіх необхідних документів й інформації, що вимагається тендерною документацією);
- вчасно та належним чином складати (або отримувати) довідки або пояснення, передбачені умовами тендерної документації (наприклад, пояснення про відсутність певного документу через відсутність обов’язку його мати, чи за наявності аналогічного за змістом і юридичною силою). Іноді такі документи прямо не визначені тендерною документацією, але їх необхідність з’ясовується в процесі.
5. Вирішення спірних ситуацій
Українське законодавство про публічні закупівлі надає можливості захисту учасників (зокрема й потенційних) публічних закупівель. Для цього в Антимонопольному комітеті України створено спеціальний орган оскарження – колегію (комісію) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Цей орган розглядає скарги щодо рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і порушують права чи законні інтереси учасників і компаній, зацікавлених в участі в публічних закупівлях.
Скаргу можуть подати компанії:
- які збираються брати участь у закупівлі, однак через певні умови тендерної документації не можуть розраховувати на об’єктивний та неупереджений розгляд їх пропозиції, чи взагалі не можуть взяти участь, зокрема, через встановлення дискримінаційних вимог (оскарження умов тендерної документації);
- які взяли участь у закупівлі, однак замовник безпідставно відхилив їхню тендерну пропозицію, або ж пропозиція іншого учасника, яка мала б бути відхилена, була прийнята з порушенням принципу об’єктивності та недискримінації (оскарження прийнятих рішень після оцінки тендерних пропозицій).
Підготовка та подання скарги потребує ретельного виконання встановлених законодавством процедурних і формальних правил. Крім того, необхідно підготувати та належно оформити докази порушень, які стали приводом для оскарження.
В окремих випадках доцільним й ефективним є фізична участь представника компанії-заявника або учасника у розгляді скарги.
6. Публічні закупівлі без проведення торгів
Не варто оминати увагою також можливості закупівель товарів і послуг в Україні без застосування відкритих торгів. Серед іншого, така процедура може бути застосована:
- для здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для будівництва, реконструкції, капітального ремонту й облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
- для будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, серед іншого, подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;
- для підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);
- для закупівлі товарів, робіт і послуг з метою забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури.
Чинні в Україні правила та процедури публічних закупівель надають можливість іноземним експортерам розширити свої ринки збуту в кризових умовах, а також дієво підтримати прозорість й ефективність використання фінансової допомоги, наданої іноземними партнерами.