Правовий режим Дефенс Сіті для оборонно-промислового комплексу в Україні
Вступ
1. Загальні засади Дефенс Сіті
2. Статус резидента Дефенс Сіті
3. Податкові пільги для резидентів Дефенс Сіті
3.1. Звільнення від податку на прибуток
3.2. Звільнення від сплати земельного податку
3.3. Звільнення від сплати податку на нерухоме майно
3.4. Звільнення від екологічного податку
4. Спрощений механізм міжнародної передачі оборонної продукції
5. Спрощення митних процедур для резидентів Дефенс Сіті
6. Сприяння релокації та захищеності виробничих потужностей
7. Захищеність інформації про резидентів Дефенс Сіті
21 серпня 2025 року Верховна Рада України прийняла низку законодавчих змін щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу. З цією метою в Україні запроваджується спеціальний правовий режим Дефенс Сіті.
1. Загальні засади правового режиму Дефенс Сіті
Метою правового режиму Дефенс Сіті є створення сприятливих умов для стимулювання розвитку оборонно-промислового комплексу України, розвитку новітніх технологій, залучення інвестицій у галузь і забезпечення сил оборони сучасним озброєнням, військовою та спеціальною технікою.
Правовий режим Дефенс Сіті поширюється на юридичних осіб зі статусом резидента Дефенс Сіті, до яких застосовується спеціальний режим оподаткування. Режим діє з дня внесення до Реєстру Дефенс Сіті запису про першого резидента Дефенс Сіті та триватиме до 1 січня 2036 року.
Реєстр Дефенс Сіті (надалі – Реєстр) – це система накопичення, обробки, обліку, захисту та надання інформації про юридичних осіб, які перебувають або перебували у статусі резидентів Дефенс Сіті. Реєстр створює Кабінет Міністрів України, а його держателем виступає Міністерство оборони України.
Міністерство оборони України забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо правового режиму Дефенс Сіті, приймає рішення про надання, припинення, втрату статусу резидента Дефенс Сіті, контролює дотримання вимог до резидентів Дефенс Сіті, що їх встановлює закон, а також здійснює інші повноваження, передбачені законодавством України.
2. Статус резидента Дефенс Сіті
Резидент Дефенс Сіті (надалі також – Резидент) – це юридична особа, якій надано статус резидента Дефенс Сіті, про що внесено відповідний запис до реєстру Дефенс Сіті, та яка згідно з інформацією, що міститься у реєстрі Дефенс Сіті, продовжує перебувати у такому статусі.
Міністерство оборони України приймає рішення про надання статусу резидента Дефенс Сіті, за умови відповідності заявника встановленим вимогам, зокрема:
1) Частка кваліфікованого доходу за попередній календарний рік:
- не менше 75% загального доходу юридичної особи – за загальним правилом;
- не менше 50% загального доходу юридичної особи – для суб’єктів літакобудування.
Кваліфікований дохід – дохід від реалізації (постачання) оборонних товарів власного виробництва, виконання робіт (надання послуг) з розроблення, виготовлення, ремонту, модернізації чи утилізації оборонних товарів, а також інші доходи, отримані у грошовій формі як благодійна допомога та використані для виробництва та постачання оборонних товарів.
2) Відсутність обставин, які виключають резидентство Дефенс Сіті:
- реєстрація на території/відповідно до законодавства іноземної держави;
- заявник не є платником податку на прибуток;
- наявність податкового боргу чи заборгованості зі сплати ЄСВ розміром понад 10 мінімальних заробітних плат (що наразі становить 80 тисяч грн.);
- заявника внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
- порушення вимоги щодо розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників або про структуру власності юридичної особи;
- власник часток (акцій) у статутному капіталі, учасник або бенефіціар — держава-агресор, юридична чи фізична особа з такої держави, або заявник контролюється резидентом держави-агресора;
- учасник чи бенефіціар є резидентом/громадянином юрисдикції з «чорного списку» FATF або включений до переліку осіб, пов’язаних із тероризмом чи таких, що перебувають під міжнародними санкціями;
- стосовно заявника, його учасників або кінцевих бенефіціарних власників застосовані спеціальні/міжнародні санкції, або заявник пов’язаний відносинами контролю з підсанкційною особою;
- визнання заявника банкрутом або порушення провадження у справі про банкрутство;
- перебування у процесі припинення, крім перетворення;
- підтверджений рішенням суду факт порушення державного контракту з оборонних закупівель протягом останніх 12 місяців, що призвело до його дострокового розірвання/штрафів/відшкодування збитків (за винятком випадків добровільного виконання рішення у повному обсязі);
- місцезнаходженням чи місцем здійснення діяльності заявника – тимчасово окупована територія України.
Статус резидента Дефенс Сіті може бути припинено:
1) у зв’язку із завершенням строку дії правового режиму Дефенс Сіті;
2) добровільно на підставі відповідної заяви резидента Дефенс Сіті.
Статус резидента Дефенс Сіті може бути втрачено на підставі рішення Міністерства оборони України про втрату статусу.
3. Податкові пільги для резидентів Дефенс Сіті
3.1. Звільнення від податку на прибуток
Умови звільнення:
- статус резидента Дефенс Сіті;
- відсутність статусу резидента Дія Сіті;
- платник податку не нараховує та не виплачує дивіденди, крім випадків виплати на користь держави або суб’єктів, 100% корпоративних прав яких належать державі;
- не встановлено порушень податкових обов’язків щодо подання звітності й/або документів (повідомлень), передбачених законодавством щодо трансфертного ціноутворення та контрольованих іноземних компаній.
Важливо!
1) Прибуток, звільнений від оподаткування, спрямовується на розвиток діяльності резидента Дефенс Сіті за напрямками, визначеними законодавством України, не пізніше 31 грудня календарного року, наступного за податковим (звітним) роком.
2) Базова ставка оподаткування застосовується для:
- скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, якщо платник податку-резидент Дефенс Сіті є контролюючою особою;
- суми відхилення договірної (контрактної) ціни від ціни, визначеної за принципом «витягнутої руки» в контрольованих операціях. Виняток – для «єдиного виробника», серед іншого, суб’єкта природної монополії.
3.2. Звільнення від сплати земельного податку
Звільнення поширюється на:
1) земельні ділянки, на яких розташовані об’єкти виробничого призначення, що використовуються в господарській діяльності резидентів Дефенс Сіті;
2) земельні ділянки, які тимчасово не використовуються в господарській діяльності резидентів протягом періоду релокації та не передані у користування третім особам.
3.3. Звільнення від сплати податку на нерухоме майно
Звільнення від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, поширюється на:
1) об’єкти нерухомості, розташовані на території обраного для релокації населеного пункту, за умови що вони не здаються в оренду, лізинг, позичку (крім працівників Резидента) та використовуються у їхній господарській діяльності та/або для проживання їхніх працівників;
2) промислові та складські будівлі, які на період релокації резидентів Дефенс Сіті не використовуються за призначенням у їхній господарській діяльності та не здаються в оренду, лізинг, позичку.
3.4. Звільнення від екологічного податку
Резиденти Дефенс Сіті також звільняються від сплати екологічного податку.
Виняток – платники податку, які одночасно мають статус резидента Дія Сіті.
4. Спрощений механізм міжнародної передачі оборонної продукції
Суб’єкти господарювання, які є розробниками або виробниками товарів військового призначення та мають статус резидента Дефенс Сіті, можуть здійснювати експорт таких товарів без отримання повноважень від Кабінету Міністрів України, які за загальним правилом передбачені щодо відомостей, що становлять державну таємницю.
Порядок застосування спрощеної процедури розгляду документів про надання відповідного дозволу або висновку при здійсненні міжнародних передач товарів у рамках міжнародних договорів України визначає Кабінет Міністрів України.
5. Спрощення митних процедур для резидентів Дефенс Сіті
У період дії воєнного стану в Україні та протягом 1 року з дня його припинення (скасування) поміщення, зокрема, резидентом Дефенс Сіті, товарів у митні режими імпорту (у частині процедури кінцевого використання), тимчасового ввезення, переробки на митній території, переробки за межами митної території здійснюється за наявності авторизації на підставі митної декларації та з урахуванням таких особливостей:
- положення Митного кодексу України щодо випадків, у яких заборонено надання авторизації для поміщення товарів у митний режим на підставі митної декларації, не застосовуються;
- строк дії авторизації для поміщення товарів у зазначені вище митні режими (окрім тимчасового ввезення) встановлюється з урахуванням строків здійснення операцій з товарами у відповідному митному режимі, встановлених митним органом відповідно до законодавства України. При цьому положення щодо неперевищення 180 днів з дня завершення митного оформлення не застосовується;
- звільнення резидентів Дефенс Сіті від обов’язку надавати відомості про місцезнаходження та переміщення товарів між різними місцями на митній території України, а також про місцезнаходження бухгалтерської, комерційної та транспортної документації підприємства під час подання документів разом із митною декларацією;
- заходи з оцінки відповідності юридичних осіб критеріям та/або умовам надання авторизації проводяться на робочих місцях посадових осіб митного органу без відвідування об’єктів підприємства;
- про намір передачі прав й обов’язків іншому підприємству або про використання еквівалентних товарів юридичні особи заявляють шляхом внесення декларантом відповідних відомостей, серед іншого, у вигляді кодів, до митної декларації чи шляхом внесення змін до митної декларації після отримання авторизації.
6. Сприяння релокації та захищеності виробничих потужностей
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування в Україні зобов’язані сприяти релокації резидентів Дефенс Сіті та реалізації заходів для підвищення захищеності виробничих потужностей резидентів Дефенс Сіті. Це робиться, щоб знизити безпекові ризики для потужностей оборонно-промислового комплексу України та забезпечення безперервного виробництва оборонної продукції.
Порядок релокації резидентів Дефенс Сіті та реалізації заходів з підвищення захищеності виробничих потужностей резидентів Дефенс Сіті визначає Кабінет Міністрів України.
Таке сприяння відбувється з використанням різних джерел фінансування, серед іншого, шляхом зарахування податку на доходи фізичних осіб, сплаченого (перерахованого) резидентами Дефенс Сіті, які подали до Міністерства оборони України заяву про релокацію або заяву про реалізацію заходів підвищення захищеності виробничих потужностей. Таке зарахування здійснюється з урахуванням особливостей, встановлених Бюджетним кодексом України.
7. Захищеність інформації про резидентів Дефенс Сіті
У період дії воєнного стану в Україні та протягом 1 року після його припинення (скасування) загальний доступ до публічних електронних реєстрів України обмежується держателем відповідного реєстру в частині інформації (відомостей) про резидентів Дефенс Сіті в порядку, що його визначає Кабінет Міністрів України.
Зокрема, мова йде про такі реєстри:
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань;
- Державний реєстр речових прав на нерухоме майно;
- Державний земельний кадастр;
- Єдиний державний реєстр підприємств і організацій України;
- Державний реєстр України промислових зразків;
- Державний реєстр свідоцтв України на торговельні марки;
- Державний реєстр України компонувань напівпровідникових виробів;
- Державний реєстр України винаходів та Державний реєстр України секретних винаходів;
- Державний реєстр України корисних моделей та Державний реєстр України секретних корисних моделей;
- Державний реєстр свідоцтв про реєстрацію авторського права на твір;
- Державний реєстр договорів, що стосуються права автора на твір.
Резиденти Дефенс Сіті, які зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність і річну консолідовану фінансову звітність разом із відповідними аудиторськими звітами, звітом про управління, консолідованим звітом про управління, звітом про платежі на користь держави та консолідованим звітом про платежі на користь держави, оприлюднюють таку звітність у повному обсязі протягом 3 місяців після припинення (скасування) воєнного стану (стану війни) за весь період неоприлюднення, але не пізніше 30 днів після припинення/втрати статусу резидента Дефенс Сіті.
У період дії воєнного стану (стану війни), а також протягом 3 місяців після його припинення (скасування), дані фінансової звітності резидентів Дефенс Сіті, отримані органами державної статистики й іншими виробниками офіційної статистики, не поширюються. Офіційна державна статистична інформація поширюється за умови виключення можливості прямої або непрямої ідентифікації резидентів Дефенс Сіті з урахуванням особливостей, визначених Державною службою статистики, за погодженням із Міністерством оборони України.