Особливості оборонних закупівель в Україні
Вступ
1. Хто здійснює оборонні закупівлі?
2. Хто може брати участь у оборонних закупівлях?
3. Товари, послуги та роботи, що закуповуються
4. Способи проведення оборонних закупівель
5. Особливості спрощених закупівель
6. Чи можуть змінюватися умови контрактів?
Процедури оборонних закупівель в Україні проводяться на тих же засадах, що й інші публічні закупівлі. Проте, з огляду на специфіку товарів, робіт і послуг, які закуповуються, а також особливий статус замовників, оборонні закупівлі мають низку важливих особливостей.
1. Хто здійснює оборонні закупівлі в Україні?
Державними замовниками в сфері оборонних закупівель є центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України, які визначає Кабінет Міністрів України. Крім цього, до державних замовників належать організації, уповноважені здійснювати закупівлі й укладати державні контракти рішенням державного замовника у сфері оборони.
Головним органом у сфері здійснення оборонних закупівель визначено Міністерство оборони України. Державне підприємство «Агенція оборонних закупівель» створене Міністерством оборони для здійснення оборонних закупівель.
2. Хто може брати участь у оборонних закупівлях в Україні?
Іноземні компанії можуть брати участь в оборонних закупівлях в Україні. Проте треба мати на увазі, що іноземна компанія не зможе взяти участь в оборонних закупівлях, якщо:
- компанія створена та зареєстрована відповідно до законодавства російської федерації або республіки білорусь, крім випадків, коли Україна вилучила її активи;
- компанія створена та зареєстрованої відповідно до законодавства України, однак її кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником з часткою в статутному капіталі 10% і більше є російська федерація або республіка білорусь, або громадяни цих країн;
- товари, які пропонує компанія для закупівель, мають походження з російської федерації або республіки білорусь.
Тому, плануючи свою участь в оборонних закупівлях, іноземній компанії необхідно ретельно проаналізувати свою структуру власності та походження товарів, які вона пропонує в оборонних закупівлях.
3. Товари, послуги та роботи, що закуповуються
Особливості здійснення закупівель в оборонній сфері в Україні стосуються, насамперед:
- товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки;
- товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю;
- озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їхніх складових частин;
- послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової та спеціальної техніки, боєприпасів та їхніх складових частин;
- товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд.
Оборонні закупівлі здійснюються щодо:
- товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки й оборони, вартість яких складає щонайменше 200 000 гривень;
- робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки й оборони, коли їхня вартість дорівнює або перевищує 1 500 000 гривень.
4. Способи проведення оборонних закупівель в Україні
За загальним правилом, державні замовники здійснюють оборонні закупівлі в електронній системі закупівель одним із таких способів:
- у порядку проведення відкритих торгів;
- у порядку проведення спрощених закупівель;
- у порядку відбору постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників;
- шляхом застосування рамкової угоди.
Потрібно враховувати, що закупівлі деяких товарів, робіт і послуг оборонного призначення проводяться без застосування зазначених способів. Зокрема, це:
- товари, що становлять державну таємницю;
- озброєння, військова і спеціальна техніка, боєприпаси та їхні складові частини;
- послуги із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їхніх складових частин;
- товари, роботи і послуги для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд.
При закупівлі таких товарів, робіт та послуг, порядок укладення державних контрактів (договорів), визначає державний замовник. Укладання контрактів в такому випадку здійснюється без застосування процедур закупівель, порядку відбору постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників і на підставі наданої компаніями комерційної пропозиції.
5. Особливості спрощених закупівель
Однією з особливостей спрощених закупівель в оборонній сфері, яку варто врахувати потенційним учасникам закупівель, є порядок усунення невідповідностей.
Якщо державний замовник під час розгляду пропозиції учасника спрощеної закупівлі виявляє невідповідності в інформації або документах, які подані у складі пропозиції, або документах, подання яких вимагало оголошення про проведення спрощеної закупівлі, він повинен розмістити повідомлення з вимогою виправити такі невідповідності. Державний замовник розміщує таке повідомлення не пізніше ніж за 2 робочих дні до закінчення строку розгляду пропозицій. Виправлення в цьому випадку здійснюється шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів протягом 24 годин з моменту розміщення в електронній системі закупівель повідомлення про вимогу усунення невідповідностей.
В цьому випадку, невідповідність в інформації або документах означає, зокрема:
- відсутність у складі тендерної пропозиції інформації й/або документів, яких вимагає тендерна документація;
- наявність помилок, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції (найменування товару, марки, моделі тощо).
Повідомлення про невідповідність публікується тільки один раз. Якщо учасник спрощеної закупівлі не виправив невідповідності у вказаний строк, його пропозиція відхиляється.
Щоб уникнути цього, необхідно прискіпливо готувати пропозицію, а також постійно слідкувати за повідомленнями замовника в електронній системі закупівель.
6. Чи можуть змінюватися умови контрактів?
За загальним правилом, істотні умови державного контракту, як укладеного із застосуванням конкурентних процедур закупівель, так і прямого державного контракту, не можуть змінюватися після його підписання поки сторони не виконають свої зобов’язання в повному обсязі.
Проте за позицією Міністерства економіки України, в окремих випадках істотні умови договорів можуть бути змінені, а саме:
- при зменшенні обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
- у випадку погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю в разі коливання ціни такого товару на ринку;
- у випадку покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
- внаслідок продовження строку дії договору про закупівлю або строку виконання зобов’язань (для цього потрібно документально підтвердити обставини, що спричинили таке продовження, наприклад, обставини непереборної сили, затримку фінансування витрат замовника тощо). Такі зміни не повинні призводити до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
- внаслідок погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості та якості товарів, робіт і послуг);
- якщо ціна в договорі про закупівлю змінилася у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів або зміною умов щодо надання пільг із оподаткування;
- якщо в договорі встановлено порядок зміни цін залежно від певних параметрів (зміни статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти тощо), і такі параметри змінилися;
- якщо зміна умов пов’язана з продовженням строку договору для проведення процедури закупівлі;
- якщо зменшилися обсяги закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна.