Узгоджувальна нарада щодо інтегрованого довкіллєвого дозволу в Україні
Вступ
1. Коли проводиться узгоджувальна нарада
2. Строки скликання узгоджувальної наради
3. Участь в узгоджувальній нараді
4. Процедурні повноваження Міндовкілля України
5. Протокол узгоджувальної наради
6. Значення узгоджувальної наради
8 серпня 2025 року в Україні набирає чинності Порядок проведення узгоджувальної наради щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (далі – ІДД), затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2025 року (далі – Порядок). Цей підзаконний нормативно-правовий акт вступає в силу одночасно із Законом України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення», на реалізацію якого він спрямований.
Інша стаття за темою: Процедура отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу в Україні
Порядок встановлює процедуру проведення узгоджувальної наради щодо видачі (внесення змін до) ІДД та щодо адміністративного провадження з його відкликання, а також вимоги до форми та змісту протоколу узгоджувальної наради. Отже, Порядок вводить важливий механізм узгодження умов ІДД між бізнесом, державою та громадськістю.
1. Коли проводиться узгоджувальна нарада
Узгоджувальна нарада – це регламентований механізм комунікації між Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (далі – Міндовкіллям), підприємствами, компетентними органами влади та громадськістю. Міндовкілля скликає узгоджувальну нараду у таких випадках:
1) для узгодження позицій компетентних органів щодо видачі (внесення змін до) ІДД і його умов;
2) для розгляду питання щодо надання відступу від найкращих доступних технологій і методів управління;
3) на вимогу оператора установки, подану до завершення строку розгляду заяви про отримання (внесення змін до) ІДД компетентними органами;
4) для визначення умов ІДД, якщо діяльність або тип виробничого процесу, що застосовуються в установці, не включені до будь-яких висновків найкращих доступних технологій і методів управління або якщо такі висновки не стосуються всіх потенційних впливів діяльності чи виробничого процесу на довкілля;
5) за необхідності – для врахування результатів транскордонних консультацій під час видачі (внесення змін до) ІДД або під час прийняття рішення про відмову в його видачі (внесенні змін);
6) на вимогу оператора установки, подану протягом 10 робочих днів із дня оприлюднення рішення про початок адміністративного провадження з відкликання ІДД;
7) за необхідності – із власної ініціативи.
Вимога оператора установки про проведення узгоджувальної наради подається через Єдиний державний реєстр інтегрованих довкіллєвих дозволів у довільній формі з викладенням суті порушених питань.
2. Строки скликання узгоджувальної наради
Згідно з Порядком, Міндовкілля України не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня проведення узгоджувальної наради:
- повідомляє учасників узгоджувальної наради про її скликання й
- оприлюднює повідомлення про скликання узгоджувальної наради на офіційному веб-сайті Міндовкілля та через засоби Реєстру.
У разі неможливості взяти участь в узгоджувальній нараді представники учасників наради повідомляють про це Міндовкілля не пізніше ніж за 3 робочих дні до дня проведення узгоджувальної наради. У такому випадку не пізніше ніж наступного робочого дня після отримання повідомлення про неможливість участі Міндовкілля інформує відповідних представників учасників про іншу дату проведення узгоджувальної наради. Проведення узгоджувальної наради може бути перенесено лише 1 раз.
3. Участь в узгоджувальній нараді
Узгоджувальна нарада проводиться у змішаному форматі: у режимі он-лайн і безпосередньо у приміщенні Міндовкілля України. На узгоджувальній нараді головує представник Міндовкілля, який оголошує підставу скликання узгоджувальної наради та перелік питань, що виносяться на її обговорення.
В узгоджувальній нараді беруть участь представники:
- Міндовкілля України;
- оператора установки;
- компетентних органів;
- органів виконавчої влади;
- органів місцевого самоврядування;
- громадськості.
4. Процедурні повноваження Міндовкілля України
Міндовкілля уповноважене:
1) скликати узгоджувальну нараду:
- у рамках процедури видачі (внесення змін до) ІДД – після завершення строку розгляду заяви про отримання (внесення змін до) ІДД компетентними органами;
- в адміністративному провадженні з відкликання ІДД – не пізніше ніж на 10-ий робочий день із дня отримання від оператора установки вимоги щодо проведення узгоджувальної наради або закінчення строку для подання такої вимоги (у разі скликання узгоджувальної наради з ініціативи Міндовкілля);
2) повідомляти про скликання узгоджувальної наради оператора установки, компетентні органи, а також представників інших органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та громадськості, які:
- подали зауваження та пропозиції в рамках процедури видачі (внесення змін до) ІДД або
- звернулися до Міндовкілля щодо відкриття адміністративного провадження з відкликання ІДД;
3) готувати проєкт ІДД та оприлюднювати його через засоби Реєстру – у рамках процедури видачі (внесення змін до) ІДД;
4) оприлюднювати повідомлення про скликання узгоджувальної наради;
5) проводити узгоджувальну нараду:
- не пізніше ніж за 10 робочих днів до завершення строку видачі (внесення змін до) ІДД або відмови у видачі (внесенні змін до) ІДД;
- протягом 10 робочих днів із дня отримання вимоги оператора установки або з дня закінчення строку надання заперечень, пояснень або інформації від оператора установки (у разі скликання узгоджувальної наради з ініціативи Міндовкілля);
6) складати та оприлюднювати протокол узгоджувальної наради.
5. Протокол узгоджувальної наради
За результатами узгоджувальної наради складається протокол, підготовку якого забезпечує Міндовкілля. У протоколі зазначається:
- дата проведення;
- головуючий та учасники наради;
- порядок денний;
- зміст обговорення питань порядку денного, рішення, прийняті за результатами обговорення;
- позиції компетентних органів, інших органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та громадськості;
- позиції або пояснення та/або заперечення оператора установки.
Крім того, у протоколі зазначаються:
- позиції Міндовкілля з питань, що виносилися на узгоджувальну нараду;
- позиції Міндовкілля щодо питань, стосовно яких учасники узгоджувальної наради не дійшли згоди і які визначаються за його рішенням;
- рішення, прийняті за результатами узгоджувальної наради за кожним із питань, що виносилося для обговорення й узгодження.
Протокол узгоджувальної наради може бути у паперовій або електронній формі. Підписує його головуючий. Міндовкілля України оприлюднює протокол через засоби Реєстру не пізніше ніж через 3 робочі дні з дня її проведення.
6. Значення узгоджувальної наради
Узгоджувальна нарада є критично важливим етапом у процедурі отримання або зміни ІДД. Без участі підприємства можливе встановлення нереалістичних нормативів, дорогих технологічних вимог або скорочених строків модернізації. А узгоджувальна нарад надає підприємству можливість вплинути на остаточні умови дозволу до його видачі.
У разі початку адміністративного провадження щодо відкликання вже виданого ІДД, узгоджувальна нарада – останній шанс відстояти його збереження. Без участі підприємства рішення буде ухвалено без врахування його аргументів.
Отже, узгоджувальна нарада – це не формальність, а функціональний інструмент захисту бізнесу в системі нового екологічного регулювання. Активна й юридично вивірена участь у цій процедурі дозволяє знизити регуляторні ризики, уникнути невиправданих витрат і забезпечити сталу господарську діяльність у відповідності до принципів екологічної відповідальності.
Для ефективного використання можливостей узгоджувальної наради доцільно залучити профільних фахівців – технологів, юристів, екологів – та завчасно підготувати обґрунтовану позицію підприємства.