Спрощено порядок будівництва об’єктів вітроенергетики
04 жовтня 2018 року набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо інвестиційної привабливості будівництва об’єктів відновлюваної енергетики» від 04 вересня 2018 року. Цей Закон передбає внесення змін до Закону «Про регулювання містобудівної діяльності».
Нагадаємо, що чинне законодавство передбачає поділ усіх об’єктів будівництва за трьома класами наслідків (відповідальності) – від СС1 до СС3 (раніше був поділ на п’ять класів складності будівництва).
Клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд – це характеристика рівня можливої небезпеки для здоров’я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об’єкті або які знаходитимуться зовні такого об’єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов’язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об’єкта. Від виду класу наслідків залежить складність та кількість необхідної документації та порядок здійснення будівництва.
Зміни до законодавства направлені на попередження зловживань в сфері будівництва, а також для поліпшення привабливості будівництва об’єктів альтернативної енергетики, зокрема об’єктів, які виробляють енергію з енергії вітру.
Відповідно до законодавства України експертиза проектів будівництва проводиться, в тому числі, в частині дотримання екологічних норм. Крім того, така експертиза є обов’язковою для об’єктів будівництва, які підлягають оцінці впливу на довкілля (згідно із Законом України «Про оцінку впливу на довкілля»). Таким чином, виникало дублювання державних узгоджувальних процедур. Тому, з огляду на набрання чинності Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» (набрав чинності 18 грудня 2017 року) уточнень потребували правові положення Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» стосовно обсягів обов’язкової експертизи проектів будівництва, щодо яких отримано позитивний висновок уповноваженого органу з оцінки впливу на довкілля.
Також необхідно зазначити, що об’єкти електроенергетики, зокрема, які виробляють електричну енергію з енергії вітру, за своєю природою не відносяться до будинків чи споруд як таких. Це конструкції, що складаються із збірних елементів, якість яких підтверджена та сертифікована виробником. З огляду на це, з метою забезпечення більш прозорого та зрозумілого для інвестора механізму розподілу об’єктів за класами наслідків (відповідальності) потребував уточнення порядок визначення оцінки рівня матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов’язаних із припиненням експлуатації або втратою цілісності об’єктів, спорудження яких здійснюється без залучення державних капіталовкладень.
Згідно з новим Законом до розрахунку збитків під час визначення рівня матеріальних збитків чи соціальних втрат тепер не включаються збитки замовників будівництва, які будують об’єкти без залучення коштів державного або місцевого бюджетів, кредитних коштів, наданих під державні гарантії, коштів державних та комунальних підприємств, бюджетних установ.
Також в переліку характеристик об’єкта, за наявності яких неможливе віднесення об’єкта до класу СС1, зроблено виключення для об’єктів, які виробляють електричну енергію з енергії вітру (за умови позитивного висновку уповноваженого органу з оцінки впливу на довкілля). Крім того, об’єкти, що виробляють енергію з енергії вітру, будівництво яких було розпочато за старим законодавством та яким присвоєно ІІІ категорію складності, тепер не відносяться до класу СС2. Таким чином об’єкти, що виробляють енергію з енергії вітру, тепер можна відносити до класу наслідків СС1.
Даний Закон значно спрощує процедуру отримання дозвільних документів для початку будівництва об’єктів, що виробляють енергію з енергії вітру, та створює сприятливі умови для інвестування та розвитку вітроенергетики в Україні.