1. Home
  2. /
  3. Новини
  4. /
  5. Процедура отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу в Україні
18 Лютого, 2025

Процедура отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу в Україні

Вступ
1. Подача Заяви про отримання (внесення змін до) Дозволу
2. Попередній розгляд Заяви
3. Громадське обговорення у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу
3.1. Оголошення про початок громадського обговорення
3.2. Порядок та строки громадського обговорення
4. Розгляд Заяви про отримання (внесення змін до) Дозволу
4.1. Висновки, зауваження та пропозиції щодо видачі Дозволу
4.2. Проведення узгоджувальної ради
4.3. Згода оператора установки з умовами Дозволу
5. Транскордонні консультації
6. Видача Дозволу або Рішення про відмову
7. Інформування про видачу Дозволу чи відмову

 

Відповідно до Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» (далі – Закон), який набуде чинності 8 серпня 2025 року, у рамках імплементації Директиви 2010/75/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 24 листопада 2010 року про промислові викиди (інтегроване запобігання та контроль забруднення), виробничі підприємства низки галузей промисловості будуть зобов’язані отримувати інтегрований довкіллєвий дозвіл.
Далі йтиметься про процедуру отримання Дозволу відповідно до Закону.

1. Подача Заяви про отримання (внесення змін до) Дозволу

1.1. Форма подачі Заяви

Оператор установки подає до дозвільного органу (Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України) в електронній формі через засоби Єдиного державного реєстру інтегрованих довкіллєвих дозволів (надалі – Реєстр) заяву про отримання (внесення змін до) Дозволу (надалі – Заява).

1.2. Зміст Заяви

Заява містить інформацію про:

1) оператора установки та документи, що підтверджують його повноваження на здійснення технічної експлуатації установки;

2) установку та її діяльність (основні та допоміжні види діяльності), географічні координати промислового майданчика;

3) сировину та допоміжні матеріали, інші речовини та види енергії, що використовуються або утворюються в установці;

4) джерела викидів з установки та джерела їхнього утворення;

5) умови місцевості, на якій розташовано установку, та її кліматичні характеристики;

6) стан промислового майданчика;

7) характер і кількість викидів з установки, вплив викидів на довкілля;

8) види та обсяги утворюваних відходів;

9) обґрунтування потреби у воді з помісячним нормативним розрахунком водокористування і водовідведення;

10) опис та схему місць забору води та скиду зворотних вод;

11) технологію та інші технічні рішення, серед іншого, умови технологічного процесу, що застосовуються з метою запобігання, а якщо це неможливо – зменшення викидів з установки;

12) заходи щодо запобігання утворенню, зменшенню утворення та підготовки до оброблення відходів, що їх утворює установка;

13) заходи щодо забезпечення виконання основних обов’язків оператора установки відповідно до Закону;

14) заходи щодо здійснення моніторингу викидів, забруднення земель і підземних вод згідно з вимогами Закону;

15) основні альтернативи запропонованій технології, технічним рішенням та заходам, зазначеним у пунктах 11-14, що вивчалися оператором установки.

Заява повинна містити також оцінку відповідності найкращим доступним технологіям та методам управління, резюме нетехнічного характеру відповідно до поданої вище інформації, розраховане на широку аудиторію.

1.3. Інформація та документи, які додаються до Заяви

Разом із Заявою оператор установки подає (у випадках, передбачених Законом):

1) базовий звіт;

2) оцінку відступу;

3) заяву про зобов’язання щодо виведення установки з експлуатації з обґрунтуванням та підставами для визначення кінцевого строку експлуатації установки;

4) результати оцінки впливу на довкілля;

5) перелік місць, в яких можна ознайомитися зі Заявою під час громадського обговорення, та їхні адреси, а також перелік територіальних громад із зазначенням адміністративно-територіальних одиниць, які можуть зазнати впливу внаслідок діяльності установки;

6) документ, що підтверджує внесення плати за видачу (внесення змін до) Дозволу;

7) відомості, що підтверджують факт та дату опублікування, розміщення або оприлюднення в інший спосіб оголошення про початок громадського обговорення у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу.

Останні 2 документи подаються протягом 15 робочих днів із дня отримання рішення (висновку) про прийнятність Заяви за результатами попереднього розгляду.

До Заяви можуть додаватися інші визначені оператором установки відомості, які обґрунтовують інформацію, зазначену в Заяві.

2. Попередній розгляд Заяви

Дозвільний орган протягом 3-х робочих днів із дня надходження Заяви оприлюднює Заяву та додані до неї документи через засоби Реєстру.
Протягом 30-ти робочих днів із дня надходження Заяви та доданих до неї документів, дозвільний орган здійснює попередній розгляд на відповідність вимогам форми і змісту, визначеним Законом, та через засоби Реєстру надає оператору установки рішення (висновок):

  • про необхідність усунення недоліків і приведення Заяви та доданих до неї документів у відповідність із вимогами Закону. У рішенні (висновку) дозвільний орган зазначає вичерпний та обґрунтований перелік недоліків, які належить усунути протягом 30-ти днів, або
  • про прийнятність Заяви. Одночасно оператору установки надається оголошення про початок громадського обговорення у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу для його оприлюднення.

3. Громадське обговорення у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу

3.1. Оголошення про початок громадського обговорення

Із метою одержання та врахування пропозицій і зауважень громадськості дозвільний орган оприлюднює оголошення про початок громадського обговорення у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу (надалі – Оголошення) через засоби Реєстру, у тому числі шляхом адресного надсилання.

Крім того, оголошення розміщується (розміщення має бути забезпечено протягом усього строку громадського обговорення):

  • на офіційних веб-сайтах відповідних органів виконавчої влади за місцезнаходженням установки та на веб-сайтах і дошках оголошень органів місцевого самоврядування територіальних громад, які можуть зазнати впливу внаслідок діяльності установки – не пізніше наступного дня після отримання;
  • у приміщеннях оператора установки та не менше ніж у 3-х публічних місцях в усіх населених пунктах, які можуть зазнати впливу внаслідок діяльності установки, а також в адміністративно-територіальній одиниці за місцезнаходженням установки – протягом 15-ти робочих днів з дня отримання рішення (висновку) про прийнятність Заяви.

Заява та додані до неї документи, подані оператором установки, є відкритими. Дозвільний орган, орган місцевого самоврядування та оператор установки надають їх для ознайомлення громадськості.

3.2. Порядок та строки громадського обговорення

Дозвільний орган забезпечує проведення громадського обговорення у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу. Строк громадського обговорення становить 30 робочих днів з дня оприлюднення оголошення.

Громадські слухання у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу проводяться під час громадського обговорення, але не раніше ніж на 10-ий робочий день з дня оприлюднення оголошення, за умови що для участі в них зареєстровано не менше 5 осіб.

За результатами громадського обговорення дозвільний орган готує звіт про громадське обговорення, у якому підсумовує отримані зауваження та пропозиції громадськості й зазначає, яким чином в умовах Дозволу зауваження та пропозиції громадськості, подані відповідно до цієї статті, враховані, частково враховані або обґрунтовано відхилені.

4. Розгляд Заяви про отримання (внесення змін до) Дозволу

4.1. Висновки, зауваження та пропозиції щодо видачі Дозволу

Дозвільний орган одночасно з оприлюдненням Заяви та доданих до неї документів, надсилає їх через засоби Реєстру:

  • компетентним органам;
  • іншим органам виконавчої влади, компетенція яких стосується умов Дозволу;
  • органам місцевого самоврядування територіальних громад, які можуть зазнати впливу внаслідок діяльності установки.

Компетентні органи в межах своєї компетенції протягом 5 робочих днів з дня завершення громадського обговорення у процесі видачі Дозволу надають дозвільному органу висновки щодо видачі (внесення змін до) Дозволу, що містять:

  • пропозиції до умов Дозволу;
  • пропозиції щодо врахування, часткового врахування або обґрунтованого відхилення зауважень і пропозицій громадськості.

Обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, органи виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів відповідних адміністративно-територіальних одиниць, які можуть зазнати впливу внаслідок діяльності установки:

  • за місцезнаходженням установки оприлюднюють на своїх офіційних веб-сайтах інформацію про час, дату, місце та адресу проведення громадських слухань;
  • проводять у межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць громадські слухання та
  • подають до дозвільного органу висновок щодо Дозволу і протоколи громадських слухань.

Державна екологічна інспекція України, як контролюючий орган, на підставі інформації, отриманої від дозвільного органу:

  • проводить перевірку установки, обстежує установку та промисловий майданчик на предмет відповідності їхнього фактичного стану інформації, що міститься у Заяві та доданих до неї документах;
  • складає акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) та подає його до дозвільного органу через засоби Реєстру.

Інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування можуть подавати до дозвільного органу зауваження і пропозиції до Заяви та доданих до неї документів.

Дозвільний орган оприлюднює через засоби Реєстру висновки та пропозиції компетентних органів, акти, складені за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю), а також зауваження та пропозиції інших органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування протягом 3-х робочих днів із дня їх надходження.

4.2. Проведення узгоджувальної ради

Дозвільний орган скликає узгоджувальну нараду, зокрема:

  • для узгодження позицій компетентних органів щодо видачі (внесення змін до) Дозволу та його умов;
  • для розгляду питання щодо надання відступу;
  • на вимогу оператора установки, подану до завершення строку розгляду;
  • за необхідності – за власної ініціативи.

В узгоджувальній нараді беруть участь представники дозвільного органу, компетентних органів та оператора установки, а також представники інших органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та громадськості, які подали зауваження та пропозиції згідно з цим Законом.

Узгоджувальна нарада скликається після завершення строку розгляду Заяви компетентними органами та проводиться не пізніше ніж за 10 робочих днів до завершення строку видачі (внесення змін до) Дозволу або відмови у його видачі (внесенні змін до нього). До скликання узгоджувальної наради дозвільний орган готує проект Дозволу та забезпечує доступ до нього через засоби Реєстру. Рішення, ухвалені за результатами узгоджувальної наради, оформлюються у формі протоколу.

4.3. Згода оператора установки з умовами Дозволу

Дозвільний орган оприлюднює протокол узгоджувальної наради через засоби Реєстру не пізніше ніж через 3 робочі дні з дня її проведення.

Оператор установки протягом 3-х робочих днів із дня оприлюднення протоколу узгоджувальної наради надає дозвільному органу через засоби Реєстру письмову згоду оператора установки з умовами Дозволу.

5. Транскордонні консультації

Якщо дозвільний орган вважає, що установка може спричинити значний негативний вплив на довкілля іноземних держав, або якщо від іноземної держави, що може зазнати такого впливу, надійде відповідний запит, дозвільний орган направляє такій державі інформацію, що міститься в оголошенні про початок громадського обговорення у процесі видачі (внесення змін до) Дозволу, та одночасно забезпечує їй доступ до Заяви та доданих до неї документів.

Ця інформація є основою для будь-яких транскордонних консультацій з іноземною державою.

Дозвільний орган узгоджує з іноземною державою порядок забезпечення можливості подання зауважень і пропозицій іноземної громадськості до Заяви та доданих до неї документів щодо видачі (внесення змін до) Дозволу та його умов протягом строку транскордонних консультацій.

Результати транскордонних консультацій враховуються під час видачі (внесення змін до) Дозволу або під час прийняття рішення про відмову у його видачі (внесенні змін). Із цією метою дозвільний орган може скликати узгоджувальну нараду.

Дозвільний орган інформує іноземну державу, з якою проводилися транскордонні консультації, про видачу (внесення змін до) Дозволу або про відмову у видачі (внесенні змін до) Дозволу.

6. Видача Дозволу

Дозвільний орган видає Дозвіл (вносить зміни до нього) або приймає рішення про відмову у видачі (внесенні змін) за результатами розгляду або з урахуванням:

  • Заяви та доданих до неї документів, поданих оператором установки;
  • висновків та пропозицій компетентних органів, а також зауважень і пропозицій інших органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування (у разі подання);
  • протоколів узгоджувальної наради (у разі проведення);
  • результатів громадського обговорення;
  • результатів транскордонних консультацій (у разі проведення);
  • результатів оцінки впливу на довкілля (у випадках, передбачених Законом).

Дозвіл або рішення про відмову у його видачі видають:

  • компетентні органи протягом 30 робочих днів із дня завершення розгляду Заяви та доданих до неї документів;
  • у разі розгляду питання про надання відступу – протягом 45 робочих днів;
  • у разі проведення транскордонних консультацій – протягом 25 робочих днів із дня їх завершення.

7. Інформування про видачу Дозволу чи відмову у його видачі

Дозвільний орган інформує оператора установки про видачу Дозволу через засоби Реєстру та одночасно оприлюднює в такий самий спосіб:

  • виданий Дозвіл та будь-які зміни, внесені до нього;
  • протокол узгоджувальної наради (з письмовою згодою оператора установки з умовами Дозволу – у разі надання);
  • звіт про громадське обговорення;
  • рішення про відмову у видачі Дозволу (внесенні змін до нього) – у разі прийняття такого рішення.

Дозвільний орган відмовляє у видачі Дозволу (внесенні змін до нього), якщо:

  • оператор установки подав неповний пакет документів, визначених Законом;
  • подана Заява та додані до неї документи не відповідають вимогам до форми та змісту, визначеним законодавством;
  • оператор установки не надав письмової згоди з умовами Дозволу у випадках, передбачених Законом;
  • у Заяві та доданих до неї документах, поданих оператором установки, виявлено недостовірну інформацію;
  • експлуатація установки не відповідає вимогам Закону;
  • до власника установки, оператора установки або осіб, які перебувають під їхнім контролем, застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України “Про санкції”;
  • оператор установки порушив процедуру отримання Дозволу.
Всі новини