Нові правила приватизації державного та комунального майна в Україні
10 травня 2018 року Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням № 358-р затвердив перелік великих державних підприємств, які планується приватизувати у 2018 році.
Так до переліку об’єктів великої приватизації на 2018 рік увійшло 23 підприємства, серед яких:
1. Енергетична галузь: ПАТ “Центренерго”, ВАТ “Тернопільобленерго”, ПАТ “Запоріжжяобленерго”, Акціонерна компанія “Харківобленерго”, АТ “Миколаївобленерго”, ПАТ “Хмельницькобленерго”, АТ “Херсонська ТЕЦ”, АТ “Дніпровська ТЕЦ”, ПАТ “Криворізька теплоцентраль”, Державне підприємство “Сєвєродонецька теплоелектроцентраль”.
2. Добувна промисловість: ПАТ “Об’єднана гірничо-хімічна компанія”, Державне підприємство “Вугільна компанія “Краснолиманська”.
3. Машино- та приладобудування: ПАТ “Азовмаш”, АТ “Турбоатом”, Державне підприємство “Завод “Електроважмаш”, Державне підприємство “Дніпровський електровозобудівний завод”.
4. Хімічна промисловість: ПАТ “Сумихімпром”, ПАТ “Одеський припортовий завод”, ТОВ “Запорізький титано-магнієвий комбінат”.
5. Переробна промисловість: ВАТ “Оріана”.
6. Охорона здоров’я, культура та спорт: ПрАТ “Президент-Готель”, ПрАТ “Індар”.
7. Сільськогосподарська галузь: Державне публічне акціонерне товариство “Національна акціонерна компанія “Украгролізинг”.
Нагадаємо, що 07 березня 2018 року набув чинності новий Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна», який вносить багато змін у процедуру продажу державних та комунальних підприємств і створює прозорі умови приватизації.
Новий Закон передбачає об’єднання всіх приватизаційних законів в один, а також удосконалює процедуру приватизації. Серед іншого передбачається нова спрощена класифікація – об’єкти великої приватизації та об’єкти малої приватизації.
До об’єктів великої приватизації належать єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств і пакети акцій акціонерних товариств, де більш ніж 50% акцій володіє держава, а також вартість активів яких відповідно до фінансової звітності за останній рік перевищує 250 млн. гривень, решта об’єктів віднесені до об’єктів малої приватизації.
Перелік об’єктів великої приватизації, які підлягають приватизації, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України, а перелік об’єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, затверджуються Фондом самостійно.
Новий Закон передбачає перехід до ринкового ціноутворення на об’єкти державної власності, встановлюючи єдиний прозорий алгоритм продажу великих державних об’єктів та єдину процедуру продажу малих.
Передбачено, що продаж об’єктів малої приватизації здійснюється виключно на електронних аукціонах. Стартова ціна об’єкта малої приватизації визначається аукціонною комісією на рівні балансової вартості об’єкта (активів об’єкта) малої приватизації. У разі якщо об’єкт, який пропонувався для продажу на аукціоні, не продано, проводиться повторний аукціон зі зниженням стартової ціни на 50%.
Що ж стосується об’єктів великої приватизації державної власності, то порядок та умови їх продажу тепер визначаються Кабінетом Міністрів України, а об’єктів великої приватизації комунальної власності – відповідними місцевими радами. Підготовка до приватизації та продаж об’єктів великої приватизації здійснюється із залученням на конкурсних засадах радників. Стартова ціна об’єкта визначатиметься радником (у разі залучення). Якщо ж радника не було обрано, то стартова ціна встановлюється аукціонною комісією на підставі вартості, визначеної відповідно до Методики оцінки, затвердженої Кабінетом Міністрів України.
Також Законом передбачена заборона порушувати справи про банкрутство підприємств-боржників державного сектору економіки, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, до її завершення. Крім того, з метою створення умов для післяприватизаційного відновлення підприємства протягом одного року після завершення приватизації не зможуть порушуватися справи про банкрутство підприємств з підстав, які виникли до завершення приватизації.
Для захисту прав інвесторів обмежено до трьох років строк можливого оскарження приватизації об’єктів великої приватизації. Також передбачена можливість використання найкращих міжнародних практик вирішення спорів і застосування міжнародного права в договорах купівлі-продажу до 2021 року. Якщо, наприклад, покупець бажатиме, аби договір купівлі-продажу регулювався правом Англії та Уельсу, орган приватизації буде зобов’язаний задовольнити цю умову.
Відповідно до нового Закону, в приватизації українських підприємств не може брати участь держава-агресор, особи, які знаходяться під санкціями, та юридичні особи з реєстрацією в офшорних зонах.