Основні умови інтегрованого Дозволу в Україні
Вступ
1. Умови Дозволу
2. Критерії для визначення найкращих доступних технологій та методів управління
3. Гранично допустимі викиди
4. Відступ від гранично допустимих викидів
4.1. Умови надання Відступу
4.2. Строк дії Відступу
5. Особливості моніторингу викидів, забруднення земель і підземних вод
6. Дотримання умов Дозволу
Інтегрований довкіллєвий дозвіл (надалі – Дозвіл) – це документ дозвільного характеру у сфері охорони довкілля, який відповідно до Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» (далі – Закон) стане важливим механізмом регулювання впливу промислових підприємств на навколишнє середовище з 8 серпня 2025 року. Він видаватиметься дозвільним органом в Україні та надаватиме право провадити діяльність з експлуатації установок, а саме види діяльності, визначені цим Законом, на умовах, визначених у Дозволі.
1. Умови Дозволу
Відповідно до законодавства України умови Дозволу містять:
1) гранично допустимі викиди;
2) ліміти забору та використання води, скидання забруднюючих речовин, інші характеристики та умови водокористування;
3) вимоги та заходи, передбачені водним законодавством, законодавством у сфері охорони атмосферного повітря, управління відходами, запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, енергозбереження й охорони земель, громадського здоров’я та санітарно-епідемічного благополуччя населення;
4) вимоги, що забезпечують захист земель та підземних вод, а також заходи з обліку та управління відходами, що утворюються внаслідок діяльності установки;
5) вимоги до моніторингу викидів, моніторингу забруднення земель і підземних вод;
6) зобов’язання періодично, у строки, визначені дозвільним органом, подавати йому звіт оператора установки про дотримання умов Дозволу;
7) у випадках, передбачених законодавством, зобов’язання проводити екологічний і енергетичний аудит;
8) вимоги до регулярного забезпечення здійснення та оцінки ефективності заходів, вжитих для запобігання викидам у землю та підземні води, та вимоги до моніторингу забруднення земель та підземних вод;
9) вимоги до здійснення заходів, пов’язаних з іншими умовами, ніж нормальні умови експлуатації установки (запуск, зупинка, витік, несправність, короткочасний простій, припинення експлуатації установки);
10) положення щодо мінімізації забруднення, що поширюється на великі відстані, або транскордонного забруднення;
11) вимоги до контролю оператором установки за дотриманням гранично допустимих викидів або посилання на відповідні вимоги законодавства щодо такого контролю;
12) вимоги до припинення експлуатації установки та/або використання промислового майданчика або його частини.
Дозвільний орган встановлює умови Дозволу згідно з висновками найкращих доступних технологій і методів управління (надалі – Висновки) або відповідно до Закону, якщо вони не описані у Висновках, і може застосовувати додаткові заходи або більш суворі умови Дозволу для забезпечення екологічних нормативів.
2. Критерії для визначення найкращих доступних технологій та методів управління
Для цілей оцінки відповідності технологій і методів управління, зазначених у заяві про отримання Дозволу (внесення змін до нього), найкращим доступним технологіям і методам управління, оператор установки та дозвільний орган в Україні керуються такими критеріями:
1) застосування маловідходних технологій;
2) використання менш небезпечних речовин;
3) відновлення та рециклінг речовин, що утворюються та використовуються у виробничому процесі, й оброблення відходів;
4) зіставні процеси, технічні засоби та методи експлуатації, що були успішно випробовувані у промисловому масштабі;
5) технологічний прогрес і зміни в наукових знаннях і розумінні;
6) характер, вплив й обсяги викидів;
7) дата введення установки в експлуатацію;
8) строк впровадження найкращої доступної технології та методів управління;
9) споживання та характер сировини (серед іншого, води), що використовується у виробничому процесі, й енергоефективність;
10) необхідність запобігання або мінімізації загального впливу викидів на довкілля та ризиків, зокрема для життя і здоров’я людини, пов’язаних з таким впливом;
11) необхідність запобігання аваріям та мінімізації їхніх наслідків для довкілля та здоров’я населення;
12) інформація, опублікована міжнародними міжурядовими організаціями.
Ці ж критерії встановлено для визначення умов Дозволу за відсутності затверджених Висновків або для визначення умов Дозволу на основі найкращої доступної технології, не описаної в жодних Висновках, пов’язаних з діяльністю установки.
3. Гранично допустимі викиди
Викид – безпосереднє або опосередковане вивільнення, зокрема скид, речовин, вібрації, тепла, шуму чи інших фізичних і біологічних факторів з установки в атмосферне повітря, води, землю або надра.
Дозвільний орган в умовах Дозволу визначає гранично допустимі викиди для речовин, вібрації, тепла, шуму, інших фізичних та біологічних факторів, які вивільнятимуться внаслідок діяльності установки:
- згідно з висновками найкращих доступних технологій та методів управління;
- згідно з екологічними нормативами (для викидів, які не включені до таких Висновків, а також у разі відсутності затверджених Висновків).
У деяких випадках гранично допустимі викиди можуть доповнюватися або замінюватися іншими параметрами чи технічними заходами, що забезпечують еквівалентний рівень захисту довкілля.
4. Відступ від гранично допустимих викидів
Відповідно до українського законодавства дозвільний орган може визначити для конкретної установки менш жорсткі гранично допустимі викиди, ніж нормативи, визначені у Висновках (надалі – Відступ).
4.1. Умови надання Відступу
Відступ надається за таких умов:
1) наявність чинних Висновків для відповідного виду діяльності, що провадиться на установці;
2) установка вже експлуатується (у разі отримання Дозволу вперше чи в разі оновлення умов Дозволу);
Важливо: відступ щодо установок, що вводяться в експлуатацію вперше, не надається.
3) непропорційно висока вартість досягнення нормативів гранично допустимих викидів порівняно з перевагами для довкілля у зв’язку з географічним розташуванням, місцевими екологічними умовами установки або технічними характеристиками установки, що впливають на збільшення вартості досягнення цією установкою гранично допустимих викидів, визначених у Висновках, порівняно з іншими установками, на яких провадиться такий самий вид діяльності або технологічний процес.
Важливо: відступ не надається, якщо дозвільний орган у разі надання відступу не зможе забезпечити відповідність екологічним, державним медико-санітарним нормативам та державним медико-санітарним правилам, затвердженим відповідно до законодавства.
4.2. Строк дії Відступу
1) Максимальний строк
Згідно з українським законодавством відступ надається на строк здійснення конкретних заходів, визначених умовами Дозволу, і не може перевищувати 7 років з дня застосування висновків найкращих доступних технологій та методів управління, щодо яких надано відступ.
Важливо: строк наданого відступу не підлягає продовженню.
2) Тимчасові відступи
Дозвільний орган надає тимчасові (на строк до 9 місяців) відступи оператору установки від окремих вимог Закону для здійснення випробувань, застосування новітніх технологій і методів управління, зазначених у довідкових референтних документах з найкращих доступних технологій та методів управління (BREFs), за умови що:
- після закінчення зазначеного періоду зупиняється використання технології або
- у результаті застосування технології досягаються гранично допустимі викиди, що принаймні відповідають нормативам гранично допустимих викидів, визначеним у Висновках для відповідного виду діяльності, що провадиться на установці.
5. Особливості моніторингу викидів, забруднення земель і підземних вод
У Дозволі для кожної окремої установки згідно з Висновками й екологічними нормативами визначаються, зокрема:
- частота вимірювань і вимоги до моніторингу викидів;
- вимоги щодо встановлення та функціонування автоматизованого обладнання для моніторингу викидів (у порядку та випадках, передбачених у Висновках і екологічних нормативах);
- розташування точок відбору проб і вимірювання для потреб моніторингу.
Автоматизоване обладнання для моніторингу викидів підлягає:
- контролю його встановлення та функціонування;
- щорічній повірці відповідно до вимог законодавства про метрологію та метрологічну діяльність;
- контролю за допомогою паралельних вимірювань з використанням контрольних методів щонайменше 1 раз на рік.
Результати моніторингу викидів, отримані з використанням автоматизованих систем вимірювання, передаються до дозвільного та контролюючого органів у режимі реального часу.
Із урахуванням вимог Висновків здійснюється періодичний моніторинг забруднення:
- підземних вод – не менше 1 разу на 5 років;
- земель – не менше 1 разу на 10 років, –
якщо він не ґрунтується на принципі систематичної оцінки ризику забруднення.
Оператор установки здійснює реєстрацію, оброблення та представлення результатів моніторингу викидів, моніторингу забруднення земель і підземних вод таким чином, щоб забезпечити контролюючому органу можливість перевірки їхньої достовірності та контролю за дотриманням умов Дозволу.
Результати моніторингу викидів, забруднення земель і підземних вод:
- зберігаються протягом усього часу експлуатації установки та до припинення її експлуатації;
- подаються до дозвільного та контролюючого органів згідно з вимогами Закону.
6. Дотримання умов Дозволу
Оператор установки забезпечує дотримання умов Дозволу та подає до дозвільного органу через засоби Єдиного державного реєстру інтегрованих довкіллєвих дозволів звіт оператора установки про дотримання умов Дозволу (далі – Звіт). Форма та вимоги до змісту Звіту затверджуються Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України. Інформація, на основі якої складено Звіт, зберігається протягом усього часу експлуатації установки та до припинення її експлуатації.
Частота подачі Звіту:
- 1 раз на рік не пізніше 31 березня року, наступного за звітним;
- у разі надання відступу дозвільний орган може встановити зобов’язання подавати Звіт частіше, ніж один раз на рік.
У разі порушення умов Дозволу оператор установки:
1) інформує дозвільний і контролюючий органи протягом 24 годин;
2) вживає заходів для забезпечення дотримання умов Дозволу у найкоротший можливий строк;
3) вживає заходів, які дозвільний або контролюючий орган визнав необхідними для відновлення дотримання умов Дозволу – у визначений органом строк.
Якщо порушення умов Дозволу становить безпосередню небезпеку для життя і здоров’я людей або створює загрозу шкоди довкіллю, оператор установки зобов’язаний тимчасово, до вжиття вказаних вище заходів та відновлення дотримання умов Дозволу, припинити експлуатацію установки.